PULSIONS. La Capella. Org. La Virreina . 2007
Amb el titol de PULSIONS,
l’Escola Massana i el seu departament d’Arts Visuals organitzen
auqesta exposició –una selecció de projectes d’alumnes d’Art
de l’Escola- a la Capella de l’antic hospital de la Santa Creu.
“Pulsió” és una paraula de poc passat; és nova i va aparèixer
en el nostre vocabulari com a conseqüència de trobar un mot llatí
que definís adequadament el Trieb freudià, ja que no volia dir
instint, sinó més aviat empenta. Sigui com sigui, és
indubtablement una paraula que està marcada pel signe d’una força
manifestada, espontània i arrauzada. He volgut deixar-me emportar
per la pulsió interpretativa, i aixi dic que he vist a l’obra
d’Ariadna Trias uns acoblaments d’imatges que si bé són reals
no comparteixen ni temps ni realitat, les seves associacions
s’imatges generen, com diu el titol de la seva proposta, una nova
mirada: “re-mirades”.
He vist tres obres, una de
Britta Eppinger Heimat, una altra de Victor Masferrer i la tercera de
David Gutiérrez que ens proposen endinsar-nos en la noció de
transport i viatge. Britta Eppinger al·ludeix a la melangia
nostàlgica del refugi perdut amb un contenidor càlid i clos, un
lloc del qual hem partit sense garantia de retorn, un viatge que, com
indical’objecte –canoa- de Victor Masferrer, pot endinsar-nos cap
a la boscúria frondosa i humida de la natura o, tant se val,
començar a caminar i fer-ne un recorregut urbà de caràcter
iniciàtic, tot arrossegant una vella maleta plena d’indicis i
memòries tal com ha fetDavid Gutiérrez en el seu Viatge a Rius i
Taulet.
El repòs i la suspensió
corporal ajuden al retrobament dels records, el viatge necessita una
nova calma afavorida pel que ens proposa Mariana Zamarbide, les
mesures del seu propi cos, els motlles suspesos porten inscripcions i
paraules. És l’advertència a l’equilibri necessari i
equidistant. La bellesa enigmàtica de les formes hi és present amb
les obres de Marlon Mas, Miquel Samitier i Carlos Gavilán. Al meu
parer, tots tres han fet de la forma una forja, no en el sentit
tècnic del mot, sinó una forja mítica: aquella que al·ludeix a
ells mateixos.Marlon Mas explorant “del seu pes a la seva alçada”
ha vinculat la forja a la vida; Miquel Samitier ambAequalitas
Numerosa lluitant contra l’iroco, que és una fusta dura que li ha
permés torsions diagonals i espirals inversemblants tal com si es
tractés d’un múscul humà;Carlos Gavilán, amb un virtuosisme
obsessiu i una complexa trama, ha aconseguit 1.000 nusos, amb la
màgia de convertir la linealitat de les cordes en un sòlid
paral·lelepípede de nusos que indiquen lligam, compromís i
obediència personal.
Jordi Requena ens obre la
porta, ostium, i ens ofereix la mirada interior cap a un paisatge mai
imaginat en què els filaments sanguinis i plecs dels budells es
mostren amb la bellesa d’un paisatge orgànic. Aquesta dissecció
visiva em porta directament al món micro-macroscòpic de Jon
Elortzaque, amb una habilitat gràfica, ofereix a les seves formes
circulars la força del color, una dinàmica aerocòsmica i la
vitalitat de no saber si estem a prop o lluny del Sol.
Eriko Fukuda ha disposat sobre
la tela indicis lleugers i evanescents de la natura; l’exigència
atenta cap al detall és part del seu treball. Els petits formats de
Vanessa Prieto són suports per a la memòria en els quals els
personatges, ficticis o reals, creen una atmosfera de recolliment,
una calma tensa tractada amb els colors del somni i el record.
Alejandro Martín és la imatge de la totalitat, en la seva obra es
volen aplegar tant el mite com el progrés, la figuració i
l’abstracció, la fondària i la superfície, orient i occident, la
pinzellada narrativa i la precisió tecnològica de l’escaire i el
compàs. Acabem el nostre recorregut amb l’obra de Marc Ligos. Els
seus objectes són una mena de metàfora per a la nostra pulsió
final, atès que impliquen la imprescindible col·laboració de
l’espectador: és el tercer element, el que falta per tal que
plegats, amb l’obra i l’autor, tanquem el cercle del sentit
necessari, necessari?
Jesús Martínez Clarà
1000 nudos. Cañamo. 55 x 50 x 50 cm. 2007.
"CONFLUENCIES". Academia de Belles Arts de Sabadell. 2012.
ESCULTURA. Carlos Gavilán. LA Gabella. Arbucies. 2012
Exposicion individual en la que se muestran las diferentes lineas de trabajo que desarrollo hasta ese momento.
“LOOKING BACK LOKING FORWARD”.
Parnimf de la Universitat de Barcelona.2012
Nuestras obras nos preceden. Se quedan
quietas en el pasado hasta emanciparse en el presente. Entonces se
levantan erguidas ante nuestras miradas perplejas.
Dejan de ser habitadas por el tiempo. Y
, en ese momento, nuestros bienes culturales, se convierten en
palabras vivas para los ojos. Nos enamoran, nos inspiran, nos hieren
y por fin, nos dan lúz.
Esa lúz es futuro lanzado por un
extraño acelerador de partículas que enreda el camino de nuestro
pensamiento.
Asi, la escultura mira al pasado
perdido, se materializa en el presente y se consolida como semilla
del devenir cercano.
Jaime de Córdoba.
Diciembre 2012.
Germinaciones. Castaño. 190x65x65cm. 2012.